جک تیشیرا به همه اتهامات مربوط به درز و نشر اسناد محرمانه پنتاگون اعتراف ‌کرد

تیشیرای ۲۲ ساله پس از حضور در دادگاه فدرال بوستون و اعتراف به گناهکار بودن در هر شش اتهام مرتبط با نگهداری و انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده، مجازات ۱۶ سال زندان را پذیرفت

جک تیشیرا-Stefani REYNOLDS / AFP

روزنامه واشنگتن‌پست دوشنبه، ۴ مارس (۱۴ اسفند)، گزارش داد که جک تیشیرا، گارد ملی هوایی پیشین ایالات ‌متحده، به جرم خود درباره «افشای اسناد نظامی طبقه‌بندی‌شده» در دادگاه اعتراف کرده ‌است. 

تیشیرای ۲۲ ساله پس از حضور در دادگاه فدرال بوستون و اعتراف به گناهکار بودن در هر شش اتهام مرتبط با نگهداری و انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده، مجازات ۱۶ سال زندان را پذیرفت. 

دادستان‌های فدرال پرونده در ازای اعتراف او به گناهکار بودن در شش اتهام، موافقت ‌کردند که اتهامات بیشتری، از جمله جاسوسی، علیه او اقامه نکنند. 

تیشیرا همچنین موافقت کرد که با نهادهای اطلاعاتی، وزارت دفاع و وزارت دادگستری برای گفت‌وگو و ارائه هرگونه مطلب محرمانه‌ای که در اختیار دارد، همکاری ‌کند. 

جک تیشیرا از زمان دستگیری در ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ در زندان بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموران امنیتی ایالات‌متحده در آوریل ۲۰۲۳ جک تیشیرا را در دایتون، روستای محل اقامت خانواده‌اش، در ایالت ماساچوست بازداشت ‌کردند. تیشیرا که اصالتا اهل ایالت ماساچوست است، متخصص فناوری اطلاعات بود و در پایگاه گارد ملی هوایی اوتیس در این ایالت کار می‌کرد. او همچنین با نام مستعار «او‌جی» عضو یک گروه گفت‌وگوی آنلاین خصوصی به نام «تاگ ‌شی‌کر سنترال» در پیام‌رسان دیسکورد بود و بیشتر مطالبی با مضمون بازی‌های ویدیویی، مذهب و اسلحه برای گروه ارسال می‌کرد. 

تیشیرا سپس برای نخستین بار اسناد طبقه‌بندی‌شده‌‌ای را در این گروه مجازی به اشتراک گذاشت. این اسناد به سرعت در سراسر فضای مجازی پخش شد و ساعاتی بعد، محتوای آن‌ها در دسترس کانال‌های تلگرامی روسیه و بسیاری از رسانه‌ها در سراسر دنیا قرارگرفت.

برخی از کارشناسان، اسناد محرمانه پنتاگون را که جک تیشیرا درز و نشت داد، بالغ بر صدها پرونده برآورد کرده‌اند.

بیشتر از جهان